Amb l'estrena de la nostra llibreria on-line posem en marxa 'L'editorial del mes' una iniciativa amb la que cada mes anirem destacant el treball d'una editorial que ens agradi la seva feina i aprofitarem per conèixer una mica les persones que estan darrere de la seva tasca editorial, lluitarem contra 'la dictatura de les novetats' per destacar aquells llibres que pensem que heu de conèixer encara que estiguin editats fa temps.
Començam amb Errata Naturae una de les editorials que més ens agraden a Rata Corner pels seus llibres de nature writing, cultura contemporània i novel·les que valen molt la pena. A més, alguns títols els editen conjuntament amb l'editorial Periférica. Gràcies al seu treball hem pogut gaudir de Thoreau, Laura Freixas, Mary Lavin, Mary Karr, Sue Hubbell, Angelika Schrobsdorff, Edna O'Brien o Passolini entre molts d'altres.
Ara, Errata Naturae ens convida a una reflexió sobre el model de negoci de la cadena de valor dels llibres i el seu funcionament basat principalment en la necessitat d'anar treient novetats constantment. Per això han decidit no treure novetats durant un temps per intentar generar un nou model. Podeu llegir aquí les seves reflexions sobre aquest tema. Aquest manifest, juntament amb tots els altres motius fa que ens vingui de gust encara més ensenyar-vos aquí (i a la llibreria física) una àmplia selecció del seu catàleg.
A continuació teniu una breu entrevista als editors perquè pogueu conèixer-los una mica més i la nostra selecció dels seus fantàstics llibres.
-Quan i com vàreu començar amb el vostre treball editorial a Errata Naturae?
Irene i jo (Rubén) vàrem muntar l'editorial el 2008, portàvem anys tancats a biblioteques, treballant en les nostres tesis doctorals i patint successius desencants amb la vida acadèmica ... No teníem cap contacte amb el món editorial, no sabíem si els editors eren éssers reals o imaginaris, tampoc teníem ni un cèntim, però a què anàvem a dedicar-nos després d'haver passat els últims deu anys de la nostra vida llegint? Gràcies a uns pocs amics i familiars que van creure en nosaltres vam una quantitat molt petita, amb prou feines suficient per editar dos o tres llibres, i ens vam llançar.
'A què anàvem a dedicar-nos després d'haver passat els últims deu anys de la nostra vida llegint?'
- Què penseu que diferencia el vostre segell editorial de la resta d'editorials independents?
Creiem que cada segell independent és un transsumpte dels seus editors, de les passions, les preocupacions i les inquietuds de les persones concretes que ho creen, una mena de biblioteca ideal i mutant, que evoluciona com tot el que és viu. En el nostre cas, a més, i potser derivat de les personalitats d'Irene i meva (Rubén), i més tard d'Emilia (que va entrar com editora el 2018), és també un segell molt "promiscu", amb narrativa i no ficció, llibres per a adults, joves i nens, nature writing i cultura popular, assaig polític, quaderns de viatges ...
-Hem vist que heu decidit aturar temporalment les vostres novetats i heu publicat un escrit amb el qual busqueu una reflexió i un canvi de model de la cadena de el llibre, ens podeu explicar en 3 línies el perquè d'aquest aturada i de la necessitat d'aquest canvi ?
Ha estat una decisió complexa, molt meditada, molt conscient, que parteix d'una inèrcia vital, d'un desig de canvi, també d'una necessitat per reflexionar i replantejar el nostre treball i les nostres vides d'una manera que estigui a l'altura de les conseqüències que tindrà aquesta crisi. Hi ha motius existencials, ideològics, econòmics i, molt important, ecològics. Als lectors que estiguin interessats els recomanaria que llegissin el comunicat que hem penjat al respecte a la nostra pàgina web.
-Teniu publicats desenes de títols, quins tres llibres del vostre catàleg destacaríeu i per què?
Sí, el nostre catàleg compta ja amb més de 300 títols. Destacaria simplement els 3 últims, que es van publicar just abans de l'estat d'alarma i van quedar orfes: En el corazón del bosque, Barrios, bloques y basura, i El olor del bosque. Han estat llibres confinats, no són novetats, però són les nostres apostes de el període
'A una bona llibreria ha d'estar present la consciència del seu paper i la responsabilitat com a agent cultural de primer ordre.'
-Segur que sou assidus a les llibreries, que penseu que no pot faltar en una llibreria?
No podem imaginar una vida sense llibreries ... creiem que a una bona llibreria ha d'estar present la consciència del seu paper i la seva responsabilitat com a agent cultural de primer ordre: els llibreters sou garants d'una part fonamental de la cultura, tal com aquesta s'entén des de fa cinc segles, sona molt pompós, sí ... ¿però no és cert?